Mówi się, że o naszym rozwoju decyduje jakość pytań, które zadajemy sobie każdego dnia. Skoro tak, to spróbujmy sobie zadać kilka prowokujących do myślenia pytań związanych z nauką programowania.
Przemek Smyrdek
2019-07-01
Mówi się, że o naszym rozwoju decyduje jakość pytań, które zadajemy sobie każdego dnia. Skoro tak, to spróbujmy sobie zadać kilka prowokujących do myślenia pytań związanych z nauką programowania. Będzie to znakomita okazja do tego, aby w naszym podejściu do nauki pojawiło się więcej świadomości. Jedziemy!
Wiedza
- Czy poświęcasz odpowiednią ilość czasu na zrozumienie podstaw tego, czym zajmujesz się jako programista?
- Czy wiedza, którą posiadasz, daje ci możliwość skupienia się na dostarczaniu wartości biznesowej?
- Czy podążasz za treściami uniwersalnymi, które mają przewagę nad tym, co aktualnie jest w modzie?
- Czy znasz historię technologii lub narzędzia, których obecnie używasz do pracy?
- Czy jesteś otwarty na sprzeczne opinie w tematach, którymi się pasjonujesz?
- Czy pogłębiasz wiedzę o problemie który napotykasz i rozwiązujesz go dopiero po uprzednim zrozumieniu jego istoty?
- Czy jesteś otwarty na tematy miękkie, niekoniecznie związane z pisaniem kodu?
- Czy poznajesz technologie i języki programowania inne od tych, z którymi pracujesz na codzień?
- Czy po dogłębnym poznaniu technologii rozwijanej jako Open Source dokładasz coś od siebie do jej rozwoju?
- Czy zachęcasz innych do poszerzania swoich poglądów w zakresie narzędzi, dobrych praktyk oraz tematów, które warto śledzić?
Miejsce i czas
- Czy miejsce, w którym się uczysz, jest wolne od rozpraszaczy?
- Czy twój kalendarz wie o czasie, który ma być poświęcony na naukę?
- Czy odpowiednio pobudzasz swój umysł, od czasu do czasu zmieniając miejsce i czas na naukę?
- Czy budujesz w sobie nawyk regularnego rozwijania swoich umiejętności w programowaniu?
- Czy dajesz sobie odpowiednio dużo czasu na przerwy od nauki?
- Czy śpisz tyle, ile wymaga od ciebie twój organizm?
- Czy poza czasem na naukę, znajdujesz również czas na zastosowanie pozyskanej wiedzy w praktyce?
- Czy odwiedzasz miejsca, w których masz okazję nauczyć się czegoś nowego?
- Czy w codziennej pracy myślisz o tym, żeby każdego dnia wychwytywać rozwijające cię spostrzeżenie lub kawałek wiedzy?
- Czy dbasz o to, aby w miejscu, w którym przebywasz programując, inni mogli uczyć się również od ciebie?
Ludzie
- Czy masz wokół siebie ludzi, od których możesz się uczyć każdego dnia?
- Czy osoby w twoim otoczeniu aktywnie pomagają ci stawać się lepszym programistą?
- Czy jesteś otwarty na krytykę ze strony ekspertów?
- Czy jesteś członkiem zespołu, który dba o rozwój każdego kto w nim jest?
- Czy komunikujesz osobom ze swojego otoczenia, że czas na naukę chcesz spędzać w pełnym skupieniu?
- Czy dbasz o rozwój początkujących, którzy z tobą współpracują?
- Czy masz dostatecznie dużo cierpliwości na tłumaczenie wybranego zagadnienia każdemu, kto jest mniej doświadczony od ciebie?
- Czy udzielasz się w społeczności skupionej wokół wybranej technologii?
- Czy o skutecznej nauce uczysz się również od osób, które nie są bezpośrednio związane z programowaniem?
- Czy na forum publicznym potrafisz przyznać się do błędu popełnionego w trakcie nauki?
Metody
- Czy jesteś świadomy tego, że skuteczna nauka programowania opiera się techniki wychodzące daleko poza pisanie kodu?
- Czy jesteś świadomy tego, jak skuteczna organizacja czasu wpływa na jakość twojej nauki programowania?
- Czy jesteś świadomy tego, jak skuteczna realizacja zadań wpływa na satysfakcję z nauki programowania?
- Czy praktykujesz naukę poprzez dzielenie się wiedzą?
- Czy praktykujesz naukę poprzez nieustanny powrót do podstaw?
- Czy uczysz się poprzez faktyczne stosowanie teorii w praktyce?
- Czy jesteś świadomy tego, co przeszkadza ci w pozyskiwaniu wiedzy?
- Czy jesteś świadomy tego, jaka forma nauki pasuje ci najbardziej w kontekście pozyskiwania wiedzy?
- Czy zadajesz sobie pytania, które nadają kierunek twojej nauce programowania?
- Czy masz wystarczająco dużo odwagi, aby zapomnieć o polecanych metodach nauki i skupić się na tym, co sprawia ci szczerą przyjemność?
Emocje
- Czy myślisz, że twoje emocje wpływają na jakość nauki i zapamiętywania?
- Czy jesteś w stanie powiedzieć, co fascynuje cię w nauce programowania?
- Czy zwracasz uwagę na to, co irytuje cię w nauce programowania?
- Czy znajdujesz czas na to, aby pochwalić samego siebie za zrozumienie wybranego tematu?
- Czy jesteś w stanie zgłębiać daną dziedzinę pomimo początkowych trudności w jej zrozumieniu?
- Czy jesteś w stanie wymienić kogoś, kto zrobił na tobie największe wrażenie w całym okresie nauki programowania?
- Czy porażki i błędy są dla ciebie przeszkodami w nauce?
- Czy jesteś w stanie merytorycznie dyskutować o temacie lub opinii, z którymi się nie zgadzasz?
- Czy potrafisz współpracować z osobami, które patrzą na programowanie inaczej niż ty?
- Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego właściwie chcesz uczyć się programowania?
Dobry programista to świadomy programista
Próba odpowiedzi na wybrane pytania z tej listy sprawi, że do nauki będziecie podchodzić jeszcze bardziej świadomie niż do tej pory. Uwierzcie nam - zdecydowanie warto!
Świadoma nauka programowania to same korzyści, takie jak bardziej efektywne wykorzystywanie czasu, zauważanie okazji do rozwoju w sytuacjach pozornie neutralnych albo negatywnych czy też praca w oparciu o swoje mocne strony (co wg badań jest najbardziej skuteczną formą rozwoju).
Najbardziej ciekawi nas to, o czym możecie napisać w komentarzu - mowa oczywiście o waszych doświadczeniach przy czytaniu tej listy. Jakie pytania skłoniły was do myślenia? Jakie pytania sprowokowały do pracy wasze szare komórki? Jakie pytania były początkiem odkrywania samego siebie?
Dajcie znać, no i powodzenia!